Osockat och utan snabba kolhydrater!

 
 
En av de roligaste grejerna med att bli gravid förutom att man faktiskt ska få en bebis och börja bilda en egen liten familj,... Men så långt kunde inte jag tänka början, kan jag ens det nu? Min mage börjar bli stor och jag känner henne hela tiden. Det är väll först nu det börjar bli verkligt! 
 
...till poängen. Att man får äta "vad man vill" och skylla på att man är gravid. Cravings, när kommer dom? Vet att ett av de första smsen jag skickade till Björn efter att fått reda på det, kollade upp det " Älskling våran lilla bebis Grunhilde/Ruben har skrivit en liten inköpningslista till dig :) Allt till en milkshake, vindruvor, jordgubbar och kiwi :)" Till svar fick jag "Inte dåligt att kunna skriva vid 13v gammal" Mitt svar "Vi har ett geni :D" Och min älskling var så gullig och fixade allt! 
 
I början av graviditeten mådde jag dålig som de flests gör, det var inte så illa men jag längtade ändå tills illamåendet skulle försvinna, melllan v12 och 15. Milkshaken va mot illamåendet. Men illamåendet blev bara värre och jag kände mig magsjuk. Det var nästan så jag ställde in inskrivningen hos barnmorskan, men jag hade redan fått vänta på min tid ganska länge, då det var mitt i sommaren och ingen jobbade. Så jag gick.
 
Tur va väll de, tydligen hade jag utvecklat glyktosintolerans. Inte riktigt graviddiabetes, men nära in på. När jag kom dit hade jag högt blodsockervärde så jag fick komma tillbaka efter några dagar och göra ett sockerbelastningstest. Resultatet blev 9.9 och om jag hade fått 10 hade de varit graviddiabetes. 
 
Jag var tvungen att lägga om hela min kost. Jag får  inte äta något med socker i, inget vitt bröd, pasta, ris, hellst inte potatis eller helt enkelt vad mer som innehåller snabba kolhydrater. Jag ska inte ens äta alla frukter..
 
Så min kost består mest av grönsaker, fullkorn, kött och någon frukt med lågt socker i! Aldrig något lördags godis eller kaka på kalas. Men det är inte så illa som det låter och jag är inte så bitter som jag låter. Man vänjer sig ganska snabbt och de blir vardag. Som när man äter nått gott ber man ibland någon smaka, men aldrig blir någon så imponerad som jag är. Så jag är nöjd och håller man sig bara borta från sockret så saknar man inte det. 
 
Och för allt skräp jag har ätit så är detta en nyttig läxa för mig och även en nyttig läxa för livet som väntar. Pizza 5 ggr i veckan och en chipspåse varje helg, grönsaker vad är det? Om det inte ligger på en pizza.. Förutom grill-sommrarna! Massa goa sallader och goa köttbitar! 
 
Så jag har lärt mig en hel del och förändrat mig en hel del. 

Kommentera här: