19-21 mars

19 mars 2016
Nu var våran lilla skatt 4 dagar gammal! Det hade vart 4 dagar med mys och mycket kärlek! Vi seglade verkligen på moln och allting kändes helt fantastisk! Man glömde allt runt om sig och bara levde i nuet! Fast Lux nu bara var 4 dagar gammal kändes det också som att vi alltid hade haft henne, man kom in i det så fort, på samma gång som man undrade om det var sant! Men vi hade inte firat det nya livet än och det är klart man måste göra! Så vi plockade fram våra fina oanvända skumpaglas som vi fått av min mamma och knäckte en flaska (alkoholfri) skumpa!
 
 
20 mars 2016
Då var det dags för återbesök på BB för kontroll av vikt, så hon äter ordentligt, prata om hur det fungerar hemma, hur Lux var, om hon verkade nöjd, var piggare osv. Men även dags för PKU-testet. Allting fungerade bra hemma och med Lux, hon hade gått upp i vikt som hon skulle så allting var bra positivt!
PKU-testet var dock lite hemskt. Det var dags för sköterskorna att sticka henne i huvudet igen, stackars prinsessan har ju inte så ytliga blodkärl, så det blev många stick igen och många tårar! De fick till och med komma in en till sköterska för att hjälpa till att få ut tillräckligt till blodproven och lilla bra grät och grät! Hon gillar verkligen inte blodprov. Det är ändå gången hon grät någonsin! (Om man kan säga någonsin när en bebis bara är 5 dagar?) Svaret skulle komma inom 6 veckor om det var någonting, men var såg allt bra ut skulle man inte få någon post och det har vi inte fått heller! Så det är skönt!
 
Detta var också dagen då hon för första gången åkte hem till någon på besök. Första gången vi vågade ta ut henne! I början var allt så nytt och konstigt så det var lite nervöst att åka ut med henne och besöka någon. Men allt fungerade ju bra hemma med amning, blöjbyte, sova, närhet och allt vad det nu kan vara så egentligen så skulle det ju inte vara några konstigheter hos någon annan heller! Och det var det inte heller!
 
På vägen hem från BB stannade vi hemma hos Bernt! Mamma, Connie, Magnus, Anton och Emely var där! Jätte trevlig kväll och det kändes skönt att prova på att vara "ute" och amma, byta blöja hos någon så nära. Amma är ju något många tycker är jobbigt, speciellt i början i sällskap. Jag trodde verkligen jag skulle tycka det var jobbigt med amningen då jag gömmer mig i duschen i gemensamma duschar mm. Jag är väldigt blyg med sånt och nu skulle jag visa alla brösten? Dock så är de ju oftast inte att någon ens ser något och sen kändes det väldigt naturligt och jag hade inga problem med att amma inför folk.. Så många sköterskor som har hållt i mina bröst, klämt på mina bröstvårtor inne på BB så hade jag tappat allt det blyga. Jag började amma i ett rum för mig själv, men när hon hade kommit igång undrade jag varför jag satt där och gick ut och satte mig med dom andra. Lite mer om amning kommer i ett annat inlägg..
 
Bernt var så söt och snäll också. Extra morfar! Han ville gärna hålla och mysa, till och med byta blöja.
Vi tycker så mycket om Bernt och våra nya släktingar i storskogen! Och det är så roligt att det är båda vägarna och Bernt var verkligen glad över att bli extra morfar!
 
 
21 mars 2016
Vårat första besök hemma var Greta och Bosse! Och för lillan blev det första promenaden i vagnen! Ingen lång tur men en liten promenad runt och i tomten!
 
  

Kommentera här: